Kurikulum merupakan
suatu elemen penting dalam sistem pendidikan. Ianya merupakan nadi kepada
sistem pendidikan yang boleh mencorakkan generasi akan datang. Kurikulum perlu
relevan dan dinamis bersesuaian dengan keperluan semasa dan halatuju pendidikan
serta aspirasi negara. Kertas ini membincangkan tentang asas dan cabaran yang
perlu dipertimbangkan dalam memperkasakan kurikulum pendidikan negara. Falsafah
Pendidikan Kebangsaan, Dasar Pembangunan Negara dan trend pendidikan dunia
adalah di antara kuasa penggerak yang perlu diberi penekanan dalam usaha
memperkasakan kurikulum pendidikan negara.
Matlamat kurikulum
ialah melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan
intelek. Namun, pada masa yang sama kurikulum turut perlu menyumbang dalam
melahirkan pekerja yang berilmu, warganegara yang bertanggungjawab dan
mempunyai ciri-ciri global player. Pengisian dan pelaksanaan kurikulum mestilah
bersifat futuristik, fleksibel dan dinamik supaya dapat menentukan corak
masyarakat, profil bangsa dan warganegara Malaysia yang berkualiti.
Di Malaysia, beberapa perubahan
baru telah berlaku dalam arena pendidikan. Berdasarkan syor-syor yang
terkandung dalam Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Perlaksanaan Dasar
Pelajaran (1979), Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) telah dilaksanakan di
semua sekolah rendah mulai tahun 1983. Berikutan itu, Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah (KBSM) turut dilaksanakan di sekolah-sekolah menengah mulai
tahun 1989.
No comments:
Post a Comment